Sztutowo
3 oC
sobota, 20 kwietnia 2024
Imieniny: Agnieszki, Amalii, Czecha
3 oC

Oświadczenie w sprawie lokalizacji cmentarza w Sztutowie

11 lutego 2020, 11:40
Oświadczenie w sprawie lokalizacji cmentarza w Sztutowie
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem społecznym przedstawiam najważniejsze fakty dotyczące proponowanych przez ostatnie kilka lat lokalizacji nowego cmentarza w Sztutowie oraz stanowisko dotyczące wyboru najlepszej, moim zdaniem, lokalizacji.

Rozbudowa obecnego cmentarza parafialnego

Jest to lokalizacja, której najbardziej oczekuje społeczeństwo, jako naturalną kontynuację obecnego cmentarza parafialnego, na którym w zasadzie pozostało kilka ostatnich miejsc. Wykupienie przez Gminę sąsiadujących z cmentarzem nieruchomości nie rozwiąże problemu, a jedynie odkłada temat w czasie na kilka lat. Miliony złotych, które musiałaby wypłacić gmina w ramach odszkodowań jest nieproporcjonalne do efektu jaki zostanie osiągnięty. Po kilku latach konieczne będą kolejne milionowe inwestycje i wykupowanie kolejnych nieruchomości lub znalezienie nowej lokalizacji. Gmina potrzebuje rozwiązania kompleksowego, które rozwiąże problem raz na zawsze.

Lokalizacja przy Muzeum Stutthof

Jest to lokalizacja na działce gminnej (nr 394/3), obok obecnych magazynów zbożowych. Błędy popełnione na etapie projektowania w 2014 zostały ujawnione dopiero w 2018 roku i zablokowały całkowicie tą inwestycję. Okazało się, że planowany cmentarz leży w granicach Pomnika Zagłady Muzeum Stutthof. Zostały naruszone art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 1999r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady i rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 sierpnia 2007r. w sprawie określenia granic Pomnika Zagłady. Granice są regulowane ww. przepisami i nie ma możliwości prowadzenia w tych granicach innej inwestycji niż w celu ochrony Pomnika Zagłady. M.in. z tego samego powodu musiała zostać zmieniona trasa ścieżki rowerowej Sztutowo - Stegna.  Niestety w sprawie tej lokalizacji mieszkańcy zostali wprowadzeni w błąd w kampanii Roberta Zielińskiego, który zapewniał że są nowe argumenty dla tej lokalizacji i będzie dążył do jej realizacji.

Na temat tej lokalizacji powstało wiele kłamstw i absurdalnych pomysłów, m.in. niektórzy radni naiwnie liczyli na zmianę granic poprzez sprowadzenie do Sztutowa telewizji ogólnopolskiej. Jeszcze nigdy Ministerstwo Kultury nie zgodziło się na zmianę granic w celu "obejścia" ustawy. Wielokrotnie zwracałem na to uwagę od początku kadencji, że granice Pomnika Zagłady są "nie do ruszenia" i cmentarz tam nigdy nie powstanie. Dopiero w grudniu 2019 Wójt Zieliński potwierdził, że lokalizacja przy Muzeum to temat zamknięty i niemożliwy do realizacji.

Lokalizacja na działce leśnej przy wyjeździe ze Sztutowa w kierunku Kątów Rybackich

Po fiasku związanym z brakiem możliwości realizacji cmentarza przy Muzeum Stutthof w 2018 roku Wójt Jakub Farinade podjął działania w celu znalezienia kolejnej lokalizacji. W ciągu zaledwie kilku tygodni został zaproponowany 2-hektarowy fragment działki leśnej nr 194/10 (grafika poniżej - niestety w słabej jakości) z dala od zabudowań i na obrzeżach miejscowości. Działka, która już w 2018 roku zyskała pozytywną rekomendację Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.

W związku z realizacją celu publicznego była możliwość otrzymania działki bezpłatnie. Kosztem gminy byłoby przygotowanie terenu. Konieczne byłaba wymiana gruntu. Było brane pod uwagę pozyskanie ziemi z Przekopu Mierzei Wiślanej. Jest to lokalizacja, która w sposób kompleksowy raz na zawsze rozwiązuje kwestię cmentarza w naszej gminie.

Niestety, po objęciu w listopadzie 2018 Urzędu przez Wójta prace nad tą lokalizacją zostały całkowicie wstrzymane i Wójt Robert Zieliński zaczął prezentować swoje pomysły na nowy cmentarz.

kolor zielony - droga wojewódzka 501
kolor czerwony - proponowany fragment działki pod cmentarz

Zdjęcie

Lokalizacja na działce leśnej przy ul. Morskiej w Sztutowie

Jest to jeden z najbardziej absurdalnych pomysłów Wójta, który pojawił się w dokumentach Lasów Państwowych w 2019 roku. Chodzi o działkę leśną nr 152 na ul. Morskiej w Sztutowie - jadąc na plażę w Sztutowie jest to działka po lewej stronie ulicy Morskiej - przed Ośrodkiem Bursztynowo. Tą lokalizację proponował Wójt Robert Zieliński, na szczęście poza propozycją nic z tego nie wyszło, bo ten pomysł nie został nigdy przedstawiony publicznie. Lokalizacja nie została nawet zatwierdzona przez władze regionalne Lasów Państwowych.

Lokalizacja w centrum Sztutowa - przy ul. Wesołej

Jest to kolejny autorski pomysł obecnego Wójta Roberta Zielińskiego. Za tą lokalizacją nie przemawia zbyt wiele argumentów. Cmentarz planowany jest na działkach nr 167/4, 767/18 i 173/2. Jedynym argumentem, który może mieć znaczenie, ale nie dla mieszkańców jest fakt, że działki są własnością gminy i nie będzie kosztów wykupu. Jednak już wiemy, że pewne koszty są planowane, poprzez wykupienie części sąsiednich działek. Przeciwności jest znacznie więcej - lokalizacja w samym centrum miejscowości w sąsiedztwie szkoły, boiska, pensjonatów, domków letniskowych i zabudowań mieszkalnych. Ponadto niekorzystne warunki gruntowe. Z uwagi na poziom wód gruntowych (na głębokości od 0,8 m do 1,5 m) - konieczne będzie wyniesienie terenu na 2,5 m. Zalecenia w opinii geotechnicznej są niekorzystne w zakresie lokalizacji oraz konieczności podwyższenia terenu.

Zdjęcie

Podsumowanie

Uważam, że czas od początku kadencji 2018 do dnia dzisiejszego w kwestii wyboru lokalizacji cmentarza jest to czas stracony. Kontynuując pracę nad lokalizację na działce leśnej nr 194/10 dziś moglibyśmy być już na etapie zmiany studium i planu zagospodarowania i być o krok od rozpoczęcia prac budowlanych.

Niestety, dziś jesteśmy w tym samym punkcie co w grudniu 2018 roku nie mając podjętej żadnej wiążącej decyzji. Dodatkowo Wójt przedstawił kontrowersyjną lokalizację w centrum Sztutowa, która w przypadku wyboru do realizacji na pewno zostanie oprotestowana przez osoby prywatne i firmy zlokalizowane w sąsiedztwie i skutecznie może opóźnić realizację o kilka lat lub całkowicie zablokować inwestycję.

W mojej ocenie jedyną realną możliwością zlokalizowania nowego cmentarza jest działka leśna 194/10 przy wyjeździe ze Sztutowa w kierunku Kątów Rybackich i w przypadku gdy sprawa lokalizacji zostanie postawiona na Sesji Rady Gminy będzie jedyną opcją, którą poprę. Niestety, niemal 1,5 roku bezczynności w pracach nad tą lokalizacją powoduje, że realny termin otwarcia nowego cmentarza to minimum 3-4 lata. Co będzie do tego czasu? Jak Gmina zamierza zapewnić godny pochówek mieszkańcom?

Igor Rudziński

Radny Gminy Sztutowo

Czytaj także:
Komentarze (37):

~Jeden1976 (niezalogowany) / 11.02.2020, 11:43
cmentarz przy Wesolej...hahaha sam adres juz jest spoko...
~Ekolog prawdziwy (niezalogowany) / 11.02.2020, 13:33
"Wesołe truposzki"oto proponowana nazwa cmentarza
~ksiondz (niezalogowany) / 11.02.2020, 14:43
Gmina zapewnić pochówek? Przepraszam bardzo a diecezja?
~Bob (niezalogowany) / 11.02.2020, 16:41
A ile kosztowałoby wycięcie drzew na działce 194/10? Ksiadz w Kątach też chciał robić cmentarz za plebanią, to się z tego wyleczył z powodu kosztów wycinki.
~Do bob (niezalogowany) / 11.02.2020, 18:16
W kątach za kościołem nie będzie cmentarza bo tam wody są jeszcze wyżej niż w Sztutowie a było to badane z 10 lat temu
~Bob (niezalogowany) / 11.02.2020, 18:55
Tak. Wiem o co tym. Tam chyba nawet jest duże bagno, więc dużo byłoby roboty ze stabilizacją gruntu. Z tego co słyszałem to za samo wycięcie drzew wtedy trzebabyłoby "zabulić" kilka milionów, ale było to liczone przed LEX SZYSZKO...
~Mądry (niezalogowany) / 11.02.2020, 21:20
Zrobić duży cmentarz komu alny koło przekopu. Bedsiei dla Sztutowa i dla Krynicy!!! Tam jest sam piasek
~starsza mieszkanka. (niezalogowany) / 11.02.2020, 21:33
Szanowni Państwo! Odnośnie rozbudowy obecnego cmentarza. Nie zgadzam się z opinią,że miejsca starczyłoby na kilka lat ,ponieważ obecny cmentarz istnieje już 30 lat i jest zapełniony do połowy.Należy zauważyć,że rocznie mamy około 30 zgonów oczywiście przeciętnie.Już jest sytuacja że można dokonywać pochówku podwójnie tzn.na istniejących grobach.Tak ,że ten cmentarz wystarczyłby na około 40 lat.W perspektywie można by wybudować wkoło cmentarza kolumbaria na urny,gdyż prędzej czy póżniej będzie nakaz kremacji . Np. w Niemczech kremowanych jest już 62% zmarłych z tendencją do zwiększenia.I gdyby nie przeszkoda finansowa obecna lokalizacja byłaby najlepsza dla wszystkich.
~starsza mieszkanka. (niezalogowany) / 11.02.2020, 21:54
Dodam również,że opcja przy ul.Wesołej też nie jest czymś dziwnym.Zmienić nazwę ul.na np.Spokojną też nie będzie wielkim problemem. Jeśli są opory że to środek wsi to proszę zobaczyć jak jest w Stegnie.Tuż za Urzędem Gminy, w pobliżu dworca autobusowego,w pobliżu domów mieszkalnych wzdłuż torów kolejowych,i jakoś nikomu cmentarz nie przeszkadza.
~Leśnik (niezalogowany) / 11.02.2020, 22:08
Dogadać się z lasami niech wpuszczą jednego harvestera i drzewa w 1 dzień będą wycięte. W zamian oddać drewno niech lasy je sobie sprzedadzą i zarobią na tym.
~do starsza mieszkanka (niezalogowany) / 12.02.2020, 07:28
W Stegnie cmentarz istnieje od przed wojny i jest przy kościele .Stare cmentarze są w środku miejscowości ale nowe zawsze poza nią
~% (niezalogowany) / 12.02.2020, 08:59
i tak worzą do Stegny na spoczynek
~Do Leśnik (niezalogowany) / 12.02.2020, 09:11
Geniusz! Po tym co napisałeś, w Lasach Państwowych telefon nie przestaje dzwonić. To urzędnicy z całego kraju chcą ”dogadać się”. Firmy wypożyczające harvestery przyjmują zlecenia na 5 lat do przodu. Tartaki poszukują nowych pracowników, żeby to wszystko przerobić! Szok! Trzeba zgłosić twoją osobę do Ekonomicznego Nobla A.D. 2020!!!
~Nigdy (niezalogowany) / 12.02.2020, 09:48
Nigdy nie zgodzę się na kremacje. Co tam się dzieje. Prochy walają się po podłodze zamiatane miotłą po kątach a w urnie nie wiadomo co.
~starsza mieszkanka. (niezalogowany) / 12.02.2020, 12:35
Jedno zdanie odnośnie tego,że nowe cmentarze powstają poza miejscowościami.Pełna zgoda.Ale przyczyną tego jest po prostu brak terenów,które są zabudowywane w pierwszej kolejności zabudową mieszkaniową,marketami itd...
~Do Starsza Mieszkanka (niezalogowany) / 12.02.2020, 15:06
Niemcy w temacie kremacji mają niestety duże doświadczenie
~Kamieni kupa (niezalogowany) / 12.02.2020, 15:15
Co z parkingiem przy cmentarzu to jakiś dramat. Czarne błoto po kostki! Może by episkopat sypnal groszem na remont
~Propozycja nie do odrz. (niezalogowany) / 12.02.2020, 15:19
Jakby proboszcz nie musiał odsyłać połowy kasy na kurię biskupią i Watykan można by kupić bkawal ziemi na cmentarz.
~starsza mieszkanka. (niezalogowany) / 12.02.2020, 15:25
Ponury żart, ale niestety prawdziwy.Serdecznie pozdrawiam.
~Zaczyna się inwigilacja (niezalogowany) / 12.02.2020, 18:01
Kiedy pierwsze kontrole z gminy czym palimy jak mamy ocieplny dom czy robimy przeglądy itp?
~Autorka (niezalogowany) / 12.02.2020, 18:21
Umiejscowienie cmentarza w środku miejscowości turystycznej (czy tez innego rodzaju) to nietrafiona lokalizacja. Czy ktoś z paņstwa chcialby z okien mieć widok na cmentarne pomniki, słuchać pogrzebowych ceremonii? Trzeba szanować prawa żyjących, jak i okazać szacunek tym, ktorzy spoczywać mają w spokoju.
~żabcia (niezalogowany) / 12.02.2020, 23:00
autorka
bedzie superowo i wesoło nie bedzie wam się z okien domów nudziło ,zawsze cos nowego
~starsi (niezalogowany) / 12.02.2020, 23:27
chcą nam zagwarantować darmowe wczasy senioralne pod glebą na mokradłach no chyba ze żwir przywiozą z kaszub
~Wójcie do roboty (niezalogowany) / 12.02.2020, 23:40
Czy nie można wykupić tego pustostanu który stoi obok kościoła? rozwiązanie tymczasowe, które dało by parę lat na rozpoczęcie budowy na nowej lokalizacji
~pozdr (niezalogowany) / 12.02.2020, 23:53
wojcina do roboty czy do pracy ? ---------------------------jak to jest w rzeczywistości , bo coś nam nie gra w kartach, Tarot mówi co innego
~my mamy (niezalogowany) / 13.02.2020, 00:09
NEGATYWNA WIZJA WAS CZEKA Z TYM CMENTARZEM , ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
~To wszystko marność... (niezalogowany) / 13.02.2020, 00:30
Mnie mogą zakopać koło domu albo w lesie. Nie zależy mi.
~Średni (niezalogowany) / 13.02.2020, 09:03
Wciąż patrzę na tą mapę i nie wierzę.... Jak można było pomyśleć w ogóle aby w takim miejscu zrobić cmentarz! A z drugiej strony to podejście dj zmarłych - jest kawałek beznadziejnego gruntu to niech sobie tam chowają zmerlych.... Co za brak elementarnego szacunku Dl przecież jeszcze żyjących.......
~starsza mieszkanka. (niezalogowany) / 13.02.2020, 11:49
W sprawie cmentarza jeszcze nic nie jest przesądzone. Będzie zebranie przypominam,że 20 -lutego o godz.17-tej w Szkole. Można będzie zgłaszać swoje propozycje,jeżeli ktoś ma dobre i realne pomysły.Do zobaczenia!
~England (niezalogowany) / 17.02.2020, 21:17
Najgorsza a opcja ever
~Mieszkaniec (niezalogowany) / 19.02.2020, 21:03
Ciekawe gdzie mieszka Starsza Pani bo na pewno nie przy Wesołej ani wokół.
~Jaa (niezalogowany) / 22.02.2020, 18:14
Lepiej przy torach niż w lesie.. No chyba że w odwiedziny będą przychodzić łosie i sarny... Kto wymyślił ten las?????
~Ja (niezalogowany) / 23.02.2020, 20:41
Nie w lesie!!!!
~meta (niezalogowany) / 25.02.2020, 22:26
Z Robertem nikt już nie chce współpracować przez jego bujanie w obłokach - ma swoje plany z księżyca ,
nie jest wiarygodny , lubi tylko obiecywać i w większości jesteśmy rozgoryczeni
~sza (niezalogowany) / 25.02.2020, 22:32
a własnie ze w lesie na ogrodzonej cichej polanie , łące - też będzie spokojnie
~STOP cmentarnego Sztutowa (niezalogowany) / 26.02.2020, 18:07
Ma być n a obrzeżach i koniec.
~STOP cmentarnego Sztutowa (niezalogowany) / 27.02.2020, 11:24
Ma być n a obrzeżach i koniec.
Dodajesz komentarz jako niezalogowany. Możesz się zalogować i dodać komentarz ze swojego konta

NOWOŚĆ! Dodaj zdjęcie do komentarza (opcjonalnie):
Sztutowo.com nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Są one wyłącznie opinią autorów. Komentarze nie dotyczące tematu artykułu, zawierające treści obraźliwe lub wulgarne będą usuwane
Reklama | Kontakt

© Sztutowo.com 2011-2024 Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów zawartych na stronie możliwe po uzyskaniu zgody autora.